Pardubické nádraží slaví padesátku

6. května 2008 v 21:00 | MF DNES |  zajímavosti

Pardubické nádraží slaví padesátku

Pardubice - Pardubické nádraží slaví kulatiny. Slouží už celých padesát let. V současnosti denně stanicí projede dvě stě vlaků a projdou čtyři a půl tisíce cestujících.
"Oslavy probíhají právě nyní v květnu, protože přesně na prvního máje 1958 ve 14.30 přijel do nového nádraží v Pardubicích první vlak," uvedl přednosta pardubického nádraží Miloslav Ježek.
Kulatiny připomněla výstava fotek i deska Janu Kašparovi V té době sice ještě budova nádraží nebyla dostavěna, osobní doprava však již fungovala. "Minulost a začátky nového nádraží připomínala výstava fotografií, která skončila v neděli. Lidé na nich viděli, jak nádraží vypadalo přesně před 50 lety a jak se postupně měnilo," řekl Ježek.
K padesátému výročí stavby dráhy odhalily na čtvrtém nástupišti také pamětní desku Janu Kašparovi. Kousek odtud měl totiž základnu, kde vyučoval nové letce. "Za nádražím směrem k Dukle byly louky. Tam právě bylo původní vojenské cvičiště, kde Kašpar zkoušel létat," podotkl ředitel Východočeského muzea František Šebek.
Hlavní budovu nádraží navrhl architekt Karel Řepa. Podoba haly se za celé půlstoletí výrazně nezměnila. "Díky tomu, že je budova památkově chráněna, tak se na ní moc nezměnilo a její funkcionalistické kvality zůstaly zachovány. Vlastní hala zůstala v původní podobě a byly využity prostory, které již nepotřebovaly České dráhy k provozu. Při kvalitě tehdejších stavebních prací se udržely dlažby a velká část obkladů. To se musí i v budoucnu respektovat," řekl architekt Miroslav Řepa, který má jako syn na budovu autorská práva. Nynější padesátiletá budova stojí o několik set metrů dál než úplně původní nádraží z roku 1908. "Nekvasilovo nádraží bylo od stávajícího stranou, směrem k podjezdu na ulici 17. listopadu. Tyto budovy dráhy nyní využívají jako hospodářské. Zkrátka nové nádraží se posunulo směrem ku Praze," řekl Šebek.
Zářící perony i špinavý hotel
OBNOVA NÁDRAŽÍ. Za posledních několik let se na pardubickém nádraží změnilo hodně - má nová nástupiště, systém odbavování, plošiny pro vozíčkáře, restauraci i kamery. Další změny čekají bufet, WC, halu a přilehlý hotel
Pardubice - Zvenku je i po padesáti letech téměř stejné. Uvnitř se toho však změnilo hodně. Hlavně v poslední době. Zrekonstruovaná restaurace, kompletně nové odbavování či přestavěná nástupiště. To je jen část prací, které odstartovaly přeměnu památkově chráněné budovy pardubického nádraží.
"Nejvýznamnější je rekonstrukce nástupišť. Čtvrté, třetí i druhé jsou kompletně hotová. První nástupiště je opraveno z padesáti procent, má novou střechu, sloupy, teď přijde na řadu zámková dlažba," uvedl přednosta pardubického nádraží Miloslav Ježek. Podle něj by všechna nástupiště měla být kompletně opravena do konce letošního roku.
Díky bezbariérovým přístupům mají mnohem snazší pohyb po nádraží vozíčkáři či matky s kočárky. "Invalidům je k dispozici tunel, který původně sloužil pošťákům. Celé nádraží je již bezbariérové, také vchodové dveře jsou nahrazeny automatickými," řekl Ježek.
Bezpečnost cestujících v podchodech i v samotné hale hlídají kamery. "Vývod mají na městskou policii, přístup k němu má i státní policie. Díky nim se policii podaří objasnit až 85 procent krádeží," řekl Ježek. Ovšem nové kamery slouží i zaměstnancům Českých drah. "Výpravčí vidí, kolik lidí nasedá, a podle toho se zařídí," podotkl Ježek.
Vlastní hala zůstala i po půl století téměř v původní podobě. "Pouze byly využity prostory, které České dráhy již nepotřebovaly k provozu. Vznikla tak například prodejna potravin Point a také internetová kavárna," uvedl architekt Miroslav Řepa, syn autora projektu budovy.
Jednou z posledních novinek je zbrusu nová nádražní restaurace La Rocket. Původní bufet a hospoda, které na pardubickém nádraží fungovaly do loňského podzimu, totiž mnoho strávníků k návštěvě nelákaly. Nová restaurace však od Vánoc nabízí lepší komfort.
"Restaurace je vlastně rozdělena na dva prostory, na fastfoodový a restaurační. V prvním si lidé rychle snědí zakoupené jídlo a jdou na vlak. Ve druhé části si mohou posedět, dát si schůzku nebo se připojit k internetu a pracovat na počítači," řekl při jejím otevření Ivan Morx, ředitel společnosti ČD Restaurant, která řetězec La Rocket provozuje.
Lidé si také pochvalují, že v jídelním lístku naleznou i čas, za jak dlouho jim jídlo připraví.
Architekt Miroslav Řepa však má k restauraci drobné výhrady. "Restaurace stavebně odpovídá původnímu stavu. Bohužel, interiér se mi nelíbí. Například, když před okna dáte dřevěné paravany, postrádá to smysl. Nelíbí se mi barevnost a členění takového prostoru je zcela zbytečné. Také osvětlení nemá nic společného s charakterem budovy. Do interiéru však nemohu zasáhnout," uvedl Řepa.
***
* Pardubické nádraží Změny, vylepšení a rekonstrukce na stanici
Bezbariérové přístupy
Invalidům a matkám s kočárky slouží automatické dveře ve vstupní hale, plošiny a bezbariérový tunel, kterým se přemístí z jednoho nástupiště na druhé.
Odbavování
Jednou z posledních novinek je odbavování cestujících. Lidé mají k dispozici pokladnu pro mezinárodní jízdenky. Je možné si zakoupit i letenku do několika evropských měst. Na nádraží slouží také nová čekárna pro cestující pendolinem.
Nástupiště
Všechna nástupiště, kromě prvního, jsou zrekonstruována. Mají zámkovou dlažbu a nové střechy. Nyní se předělává první nástupiště, hotovo má být vše do podzimu.
Kamery
Celé nádraží nově hlídají bezpečnostní kamery. Jsou instalovány v hale i v podchodech. Jsou napojeny na policii a slouží i výpravčím, kteří sledují, zda lidé právě nastupují do vlaku.
mladá fronta DNES
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Jak se vám líbí nádraží Pardubice hl.n.?(známkujte jako ve škole)

1 53.3% (139)
2 14.9% (39)
3 10.7% (28)
4 3.4% (9)
5 17.6% (46)

Komentáře

1 alena tumova | E-mail | 31. ledna 2011 v 20:15 | Reagovat

A maji tam nejlepsi vanilkovou zmrzlinu v Cechach

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.