Z nádraží budou obchodní centra

26. června 2006 v 16:19 |  zajímavosti
  Z nádraží budou obchodní centra  
České dráhy daly na trh šedesát nádraží. První z nich se během dvou let promění na centra s obchody a zábavou
Praha - Grilované kuře, čínská jídla v bistru, osychající bagety, pár levných knih na stánku, stoh loňských kalendářů a cetek. K tomu špína, na lavičkách kymácející se bezdomovci s levným vínem ze zkvašených jablek.
Tak to vypadá na pražském hlavním nádraží dnes, včera i před deseti lety. A nejen na něm. Podobné je to i kousek dál na Masarykově nádraží v nejdražším centru hlavního města, ale i v řadě větších měst v České republice. V těch menších už se musí cestující spokojit jen s hernou či zakouřenou pivnicí.
České dráhy to slibují změnit. Vydělat na tom mají všichni. Dráhy, investoři i cestující.
Nádražími v Česku projde každý den 600 tisíc lidí. Moc se na nich nezdrží, a i když už musí, příliš tam neutratí. Však není skoro za co. To se má také změnit.
Po prvních několika nádražích, kdy se dráhy dohodly na rekonstrukci přímo s konkrétní firmou, se rozhodly jít jinou cestou. Založily dceřinou společnost ČD Reality a ta vypsala výběrová řízení na šedesát vybraných nádraží. Zhruba deset nádraží, mezi nimi třeba Holešovice, Ústí nad Labem, Plzeň či Havlíčkův Brod, už svého "zachránce" mají.
Celkem půjde o investice v řádu desítek miliard korun. "Jde i o 140 let staré budovy s ohromnými náklady na energie," popisuje šéf ČD Reality Eugen Bečka. "Často mají vysoké stropy, které nejde snížit kvůli nějaké fresce," líčí hlavní důvody, proč bude oživení nádraží stát tolik. Šedesát železničních stanic už prošlo prvním sítem, ne každé nádraží lze totiž obchodně využít, aby časem začalo vydělávat. Rozhodující je, aby místem prošlo dost lidí. Minimem jsou čtyři tisíce denně, tolik zhruba dělají menší či horší obchodní centra.
Na dračku jdou samozřejmě všechna pražská nádraží. Zájem je i o krajská města, turistické cíle či větší železniční uzly, i když ne všechny jsou tak atraktivní. Například Česká Třebová, železniční křižovatka, podle Eugena Bečky šanci stát se živým místem se spoustou obchodů určitě nemá.
Jiná snad ano. "Jako ústecká společnost podnikající mimo jiné v železniční dopravě se i přes relativně nízkou atraktivnost lokality a prostoru o to prostě nemůžeme nepokusit," říká Michal Libánský z vedení společnosti Viamont, která se bude snažit oživit Ústí nad Labem.
Konkrétní plány vítězů už proběhlých soutěží jsou v tuto chvíli ještě trochu zahaleny mlhou. Zatím jednají s drahami, které prostory získají pro komerční využití či které pozemky v okolí nádraží půjde vykoupit.
Berlín, náš vzor
Pražské Holešovice, které si vzala do parády společnost Navatyp, mají větší ambice. "Chceme se inspirovat v Berlíně, pojedeme se tam podívat," říká za společnost Karel Biskup. V Berlíně vzniklo nové hlavní nádraží, kráska, která je příkladem pro zbytek Evropy. Čisté prosklené pasáže, obchody, zábava.
V Česku jsou zatím vidět podobné plány vykreslené v počítačích.
Šanci však třeba pražské Holešovice mají. Jde o čtvrť, kde se investuje, nádraží je tam přirozeným centrem, navíc je to směr na Německo. Investor sází, že dorazí v hojném počtu i turisté. Dnes si tam mohou dát nanejvýš párek v rohlíku a hlídat si ho před tuláky. Karel Biskup o podobných problémech ví. "To vyžaduje spolupráci nejen s policií, ale i drážních orgánů a všech provozovatelů, kteří teď na nádraží jsou," říká.
Navatyp plánuje jako první rekonstrukci samotné nádražní haly, aby se tam alespoň trochu nastartoval život. Objevit by se v hale mohly nové restaurace, něco pro zábavu a obchůdky s typickými věcmi, co si člověk zapomene před cestou zabalit a narychlo je shání, jako deštník nebo zubní pastu. V další fázi se uvidí, jestli část prostor využít na kanceláře, další obchody či hotel.
Pozemky okolo vydělají
Zájem o další využití budov a pozemků kolem nádraží rozhodně je. Ostatně podle Eugena Bečky z Českých drah to bude právě jejich využití, nikoli samotná nádražní hala, co investorovi ponese peníze. A zprostředkovaně i drahám. S nimi buď vítěz výběrového řízení uzavírá na získané prostory smlouvu o pronájmu třeba na třicet let, nebo zakládají společný podnik, kde drží dráhy většinu. Například v Plzni koupila nevyužité pozemky v okolí stanice společnost Intercora s cílem vybudovat zde obchodní zónu. Jde o společnost stavějící hodně pro obchody Kaufland a Penny Market.
Nádraží ve Františkových Lázních si vzaly na starost samy lázně. Co s ním provedou, nechtějí zatím říkat. V Českých Budějovicích je podle Bečky možné uvažovat v suterénu i o kinu, fitness či relaxačním centru. V Pardubicích zase bude z části nádraží hotel.
Cestující mají první výsledky spatřit do dvou let. Tento termín platí i o hlavním pražském nádraží, kde se začalo nejdříve, ale kde práce nabírají zpoždění. To má proměnit podle svých plánů v luxusní centrum italská společnost Grandi Stazioni. K němu si přibrala ještě nádraží Karlovy Vary a Mariánské Lázně. Na všech třech stanicích chce společnost začít rekonstrukci letos v září. Martin Hamšík za Grande Stazioni říká, že zákazníci by měli poté najít na nádraží značky jako Benetton (ta je i akcionářem společnosti) nebo občerstvení Auto Grill či prodejce novin Relay.
Autor: MARTINA PATOČKOVÁ

více naleznete na www.zivanadrazi.cz TOPlist
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Vítáte zřízení soukromé bezpečnostní agentury v UŽST Pardubice hl.n.

ano - nemám pocit bezpečí 19.6% (20)
ano - ale cítím se bezpečně 43.1% (44)
ne - prostory UŽST jsou bezpečné 6.9% (7)
ne - jsou to vyhozené peníze 5.9% (6)
pořádek má zajistit Policie 24.5% (25)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.