upravený vůz pro vozíčkáře

3. června 2006 v 9:16 |  bezbariérovost
Pardubice: vůz vhodný pro vozíčkáře
Snahou Českých drah je umožnit zdravotně postiženým občanům cestování vlakem. Pořízení nového vozu ale stojí nemalé finanční prostředky. Proto ČD hledají různé varianty, jak některé druhy vozů pro přepravu vozíčkářů přizpůsobit.
Vhodným pro nástup handicapovaného cestujícího na vozíčku je vůz řady Bdmtee, který umožňuje uprostřed vstupních dveří odejmout středové zábradlí a po zvednutí mobilní zvedací plošinou najetí invalidního vozíku do nástupního prostoru vozu.
Prohlédnout si speciálně upravený osobní vůz řady Bdmtee, přistavený na 1. prodlouženém nástupišti, si přišli ve čtvrtek 11. 5. 2006 za zástupce Národní rady zdravotně postižených Ing. Mach, krajský koordinátor pro Pardubický kraj, Václav Mlejnek, předseda pardubické Krajské rady zdravotně postižených a další hosté. Zdravotně postižený, vzhledem k tomu, že se nemůže s vozíkem dostat dál do vozu, bude v tomto prostoru (zvlášť v zimě) poněkud prochladlý, říká předseda pardubické Krajské rady zdravotně postižených Mlejnek. Zástupci Českých drah, a. s., poslouchají i další názory, které by při jejich realizaci pomohly přepravu vozíčkářů usnadnit.
Zvedací plošinu, s kterou byl dnes pan Krajíček se svým vozíkem vyzvednut do speciálně upraveného vozu, používají zde na pardubickém nádraží již několik let. Každý den je požadavek na přepravu nějakého vozíčkáře. Cestující se nám musí před zamýšlenou cestou předhlásit a není žádný problém ho do místa určení dopravit, dodává vrchní přednosta uzlové železniční stanice Miloslav Ježek. Samozřejmě avizujeme i stanici, ve které bude vystupovat. Pro imobilní cestující je na pardubickém nádraží vybudovaný samostatný podchod, přístup na nádraží, včetně všech nástupišť, je bezbariérový a bezbariérové nádraží je i v Hradci Králové.
Jsem rád, že toto vylepšení se objeví na vozech regionální dopravy, v rámci příměstské dopravy spojující jednotlivá města. V Pardubickém a Královéhradeckém kraji tak budeme moci realizovat těmito vozy přepravu cestujících na vozíku, konstatoval zástupce ředitele GŘ odboru 16 KC Pardubice Ing. Michal Štěpán, který se prezentace vozu Bdmtee s některými vrchními přednosty, působícími v Pardubickém kraji, zúčastnil.
Zástupce odboru osobní dopravy a přepravy GŘ Naděžda Bluďovská byla ráda, že se taková aktivita vyvíjí. Byl to tak trochu návrh vozíčkáře (konstruktéra) pana Krajíčka. Úkolu se zhostilo pardubické pracoviště DKV (bývalé DOM). Plošina Mirolift, kterou jsme zde při předvádění použili, je jednou z těch, které jsou užší, takže by mohl být možná problém s nájezdem pro širší elektrické vozíky. Nicméně úprava vozu se zdá být vyhovující, a tak se budou již jen dolaďovat některé detaily. Manipulace je rychlá, potíže s naložením vozíčkáře nevznikají, a proto předpokládáme úpravu i dalších vozů. Jak řekl zástupce odboru kolejových vozidel (O12) GŘ ČD, a. s. Ing. Stanislav Špaček, mělo by být tímto způsobem upraveno 70 vozů ČD.
Po předvedení vozu a naložení imobilního cestujícího do vozu Bdmtee zástupce odboru kolejových vozidel GŘ ČD Ing. Špaček konstatoval: Tyto vozy, mající nové označení Bdmtee (270), jsou vozy, které byly určeny u tak zvaných sanitárních vlaků na převoz raněných. Pokud nebyly vyjmuty ze státních záloh, tak jsme s nimi nemohli nic dělat. Vozů máme 270 a takto upravit jich uvažujeme 70. Bylo u nich na jednom představku upraveno stanoviště pro vlakovou četu, která v něm má pro svoji činnost zhotovený oddíl. Na druhé straně vozu je možné přepravovat vozíčkáře. Zkusili jsme zde v praxi, jak rychle lze odejmout (odšroubovat) zábradlí na schůdcích uprostřed vozu, aby bylo možné pomocí zvedací plošiny vozíčkáře do vozu naložit. Návrh se na místě osvědčil. Nyní ještě diskutujeme o tom, jaká je možnost ve vlaku zabezpečit vozík s cestujícím proti pohybu.
Uvažujeme o vhodných úchytech a možná do oddílu vlakové četě dát pro tyto účely k dispozici pásy, aby jimi byl vozíček v určeném prostoru vozu dobře zabezpečen.
Vozy Bdmtee jezdí v příměstské dopravě ve východních a středních Čechách a na jižní Moravě. Jsou dislokovány v DKV Brno a DKV Česká Třebová. Jak řekl Bc. Jiří Nohovec, zástupce ČD pro komunikaci s organizacemi zdravotně postižených občanů z odboru strategie a informatiky GŘ, upravovaný typ vozu sice nemá vhodné WC pro vozíčkáře, ale tyto vozy jsou určeny především pro přepravu cestujících na krátkou vzdálenost. Ve vozech je možné přepravovat i jízdní kola, požadavek pro přepravu cestujícího na invalidním vozíku však má přednost. Náklady na úpravu jednoho vozu jsou vyčísleny na cca 26 tisíc Kč.

JITKA HABIGEROVÁ

Se zvedací plošinou manipuloval dozorce nástupiště Václav Podzimek, úpravu nástupního prostoru vozu kontroloval Ing. Stanislav Špaček (vpravo). Na invalidním vozíčku pan Krajíček.
Foto: AUTORKA
TOPlist
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Jak hodnotíte služby poskytované v ČD-Centru Pardubice hl.n.?(známkujte jako ve škole)

1 43.9% (82)
2 17.1% (32)
3 11.8% (22)
4 12.3% (23)
5 15% (28)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.