1990 neštěstí Spálov

25. června 2006 v 19:25 |  zajímavosti

SPÁLOV 1990

Za několik málo dní přesně 25.srpna si připomeneme jedno smutné výročí,kdy došlo k jednomu z nejhorších železničních neštěstí
Bude tomu přesně šestnáct let, co vlakvedoucí Ivan Škaryd vyskočil z nákladního vlaku, který se jen pár okamžiků předtím čelně srazil kousek za stanicí Spálov v nepřehledném skalnatém terénu nad řekou Kamenicí s osobním vlakem. Tehdy si zachránil život na poslední chvíli. Takové štěstí nemělo čtrnáct lidí z osobního vlaku 6302, který jel ze Železného Brodu do Tanvaldu.
Dodnes na tragédii, k níž došlo v horký letní den, vzpomínají hasiči i ti, co přežili. "Byl to jeden z mých nejhorších zážitků. Musel jsem vyskočit z okna a utekl jsem do lesa. Jen jsem viděl snad padesát metrů vysoké plameny," popsal havárii vlakvedoucí. Při nehodě si zlomil klíční i patní kost a léčil se dvanáct měsíců. "Pak jsem se vrátil na dráhu, strach jsem překonal," líčil Škaryd. Na jeho hlase je znát, že na tragédii dodnes nezapomněl. "Když jsem jel poprvé po oné nešťastné trati, koukal jsem se na druhou stranu." Na výpravčí, kteří srážku zavinili, se prý nezlobí. Chybu prý může udělat každý.
"Když jsme se blížili k místu neštěstí, viděli jsme zdálky sloup černého kouře. Bylo nám v tu chvíli jasné, že se stala velká tragédie," popisoval jablonecký hasič Jan Kubale šestnáct let starý zásah.
Při nehodě vlaku zemřelo 14 lidí Podle něj neměli lidé, co včas neutekli, šanci přežít. Unikla nafta a vlak začal hořet. "Naštěstí byli v okolí výletníci, kteří pomáhali zraněným ven. Tahali je i z oken, protože dveře byly po nárazu zaseklé. Zachránili dost cestujících," zmínil Kubale. Hasiči měli těžkou práci. Osobní vlak totiž hořel na mostě přes řeku a těžce se k němu dostávali. Zraněným poskytovali první pomoc a hledali ty, co v šoku utekli do lesa.
Nákladní vlak se s osobním vlakem srazil 25. srpna 1990 u Spálova mezi stanicemi Železný Brod a Jesenný.
"Příčinou neštěstí byla špatná a nepředpisová komunikace výpravčích těchto dvou stanic,". Ti pustili na koleje proti sobě oba vlaky. "Když výpravčí zjistili, že oba vlaky jedou proti sobě, pokusili se osobní vlak varovat a zastavit prostřednictvím obsluhy restaurace, která je u zastávky Spálov. Bohužel už bylo pozdě a osobní vlak těsně obsluze restaurace ujel.
Při neštěstí zemřelo čtrnáct lidí a třicet dva se jich zranilo. Oba výpravčí poslal soud na pět let do vězení. Ani jeden z nich v obci nežije. Přestěhovali se.
Dnes již k podobnému neštěstí dojít nemůže. "Trať je vybavena poloautomatickým blokem, který neumožňuje vypravit dva vlaky do stejného úseku proti sobě ani za sebou. Navíc mají strojvedoucí vysílačky.
=========================================================================
Článek o lokomitivě 743.010,která v osudný den jela na manipulačním vlaku od Tanvaldu,včetně fotografií naleznete na http://spz.logout.cz/vozidla/743.html

pohled na přívěsný vůz
Baafx, v popředí moto-
rový vůz ř.810.280-8
vzpříčený po srážce
s manipulačním vlakem
vedeným lokomotivou
743.010-1




Vyhořelý přívěsný
vůz Baafx

TOPlist
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 alvin | E-mail | 25. srpna 2010 v 21:38 | Reagovat

Strašná tragédia,dnes si pripomíname 20 výročie,spomíname a súcitime s pozostalými

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.